September 2004

Trender og krav i markedet!

Først og fremst; vel overstått sommer alle sammen!
Denne sommeren har for oss styrkeløftere vært preget av høy aktivitet, medaljesanking og gode resultater. Vi har ikke tenkt å gi oss med noe av dette i høst heller.
Faktisk drar 9 løftere til Aalborg i helgen for å delta på Nordisk Mesterskap for senior.
Parallelt med dette drar Andreas Hjelmtveit og Hildeborg Juvet Hugdal til jr. VM i Sør-Afrika.
Jr. VM er bare så vidt avsluttet før Frank Gyland drar til Paralympics i Aten, Hellas.
Med norsk flagg på brystet og forhåpentligvis mange kilo på stanga, blir Frank vår eneste representant i Aten. En egen reportasje fra Paralympics kommer for øvrig i et senere SI.
Mer om alt dette kommer som nyheter på hjemmesiden vår.

I forbindelse med et av NIFs Utviklingsforum tidligere i sommer, var tema ”Trender og krav i markedet”.
Temaet er forholdsvis omfangsrikt, men i korte trekk ble det fokusert på fremtidens idrettslag, eksponering av idrett i media, og litt om forventninger mellom særforbund og deres aktuelle sponsorer.

Innledningsvis fikk vi en gjennomgang av behov og utviklingstrekk i idrettslagene.
En typisk trend i tiden er individualisme og altså løsere bånd til fellesskapene man opptrer i. Dette gjenspeiles i den økte aktiviteten man har på treningsstudio og svekket interesse for idrettslagene. Lagene i dag er små og differensierte, de store fleridrettslagene sliter med rekruttering og reduseres til særidrettslag. En undersøkelse gjort av Samfunnsforskning viser at mangel på frivillige ressurspersoner er største hindring for å kunne gi et bedre tilbud. Samme undersøkelse forteller oss også at klubbledere mener selv at de bruker for mye tid til å skaffe inntekter til idrettslaget, og at de heller ønsket å prioritere tiden til rekruttering og oppfølging av utøvere.

To særforbund, Norges Innebandyforbund og Norges Vannskiforbund ved henholdsvis generalsekretær og sportssjef, presenterte sine klubbutvikling og rekrutteringsprosjekter.
Norges Innebandyforbund har lagt opp sin rekrutteringsprosess ved først å ta tak i utdanning av trenere på alle nivå. Dette for å være i stand til å gjennomføre konseptets grunnprinsipper.

Disse prinsippene var for øvrig følgende:

  • Lokal tilpasning
  • Oppfølging
  • Nær og støttende organisasjon

Modellen som ble benyttet som styringsverktøy var inndelt i tre faser:

  • Fase 1: Velkommen til Innebandy
    Kartlegging – innføring – etablere organisert aktivitet
  • Fase 2: Grunnleggende utdanningsfase
    Lokale utdanningstiltak
  • Fase 3: Konsolideringsfase
    Videreføre aktivitetstilbudet og heve nivået

Ikke ulikt vår egen pyramide som starter med utdanning av aktivitetsledere, dette for å gi klubbene kompetanse og grunnlag til å starte organisert aktivitet som femkamp og løfteskole. Deretter heves nivået på trenerstaben (Trener I, II og III) slik at grunnlaget for god oppfølging lokalt er tilstede.

Vannskiforbundet har valgt et litt annet alternativ og prioritert ”klubber som vil”.
Suksessfaktor nummer en er blant annet annet langsiktig satsing, og de belønner aktivitet (prestasjoner) med aktivitet (samlinger).

Overskriften på neste sekvens var ”Sex selger – 40 særforbund selger ikke!”
Dette punkt på sakslista omhandlet egentlig hvordan vi skal få mediedekning av mellomstore og mindre idretter, hvordan skal hver enkelt særidrett få eksponert sin idrett i media?
Informasjonssjef Halvor Lea innledet med følgende refleksjoner:

”Faren er at man fra april til oktober ser at media er fullstendig dominert av fotball.
Fotball tapper media for penger, sendeflate og produksjonskapasitet – ond sirkel.
Sportsrevyen er borte, småidrettene faller ut.

Mulighetene er at TV2 Ekstra nå inviterer idretten inn og det er vilje hos kanalene om å finne løsninger. NRK har lange sendeflater, og en ser på muligheter til å finne hull.
Vi bør snu oss litt østover og få i gang en kopi av svenskenes ”Lilla Sportspegelen”.
En kjempesuksess som stimulerer ungdom til videre aktivitet, og som bidrar til å vise frem idrettens mangfold også på junior nivå.”

Med hensyn til salg av idretten til sponsorer, krever også det en viss form for nytenkning og utvikling. Det ble på Utviklingsforumet sagt at ”I den vestlige verden hvor det ofte finnes overflod av materielle goder, er opplevelser i ferd med å bli det nye man samler på.” Dette betyr at dersom dagens annonsører kan bidra til å øke kvaliteten på disse opplevelsene, – ikke forsøple dem, vil de kunne komme i et bytteforhold hvor annonsøren får tid i bytte mot økt kvalitet på opplevelsen.

Noen typiske trender i markedet er:

  • Å gjøre mer for mindre
  • Integrere sponsoratet i alle kommunikasjonskanaler
  • Større krav til ”ha noe tilbake”
  • Mindre i avtalen, mer i aktivitet
  • Engasjement og kontakt er viktig
  • Langsiktighet er en nødvendighet

En ting er i alle fall sikkert på sponsormarkedet; den som tenker nytt og aksepterer forandringene vil bli vinneren!

Da er det bare å brette opp ermene, og gå løs på både rekrutteringsarbeidet, trenerutdanning, profilering og sponsormarkedet!

Sportslig hilsen Tone.