Viktig Info Til Alle Klubber – Idrettsregistrering 2016

Dette er informasjonen som gikk ut til alle klubber, leder i klubber, særgrupper, leder i særgrupper, Idrettskoler og leder i idrettskoler angående Samordnet Rapportering.

Alle idrettslag (herunder bedriftsidrettslag) er pliktige til å rapportere
medlemsopplysninger (Idrettsregistreringen) til Norges idrettsforbund (NIF) innen 30. april 2016.

Dette er en samordnet søknad og rapportering til NIF så idrettslagene har samtidig mulighet
til å søke om kompensasjon for moms på varer og tjenester. Tidligere utsendt
informasjon til idrettslagene finner en her.

KlubbAdmin lanserer ny landingsside

Pliktig rapportering og søknad gjøres ved å logge seg inn på en ny versjon av
KlubbAdmin.no her etter 1. april 2016. Hvem som kan rapportere finner en informasjon om her.

Support:

Har du problemer med pålogging så kontakt NIFs supportavdeling her. Du kan også kontakte idrettskretsen
dersom du har spørsmål om rapporteringen.

Idrettslagene må gjøre følgende innen 30.April 2016 via KlubbAdmin.no:

  1. Rapportere medlemstall og aktive* medlemmer pr. 31.12.15. videoveiledning finnes her
  2. Svare på noen spørsmål om idrettslagets drift
  3. Registrere navn og fødselsnummer på styremedlemmer som er valgt på årsmøtet i 2016
  4. Se over/oppdatere idrettslagets kontaktopplysninger, inkludert organisasjonsnummer i Brønnøysundreg.
  5. Ha klare fra siste årsmøte** signert årsmøteprotokoll. Se informasjon om årsmøtet her

**Idrettslag som har søkt og fått utsatt frist for årsmøtet i 2016 har fått egen informasjon om dette

I et fleridrettslag skal gruppeansvarlig rapportere aktive medlemmer og svare på
noen spørsmål, og oppdatere kontaktinfo om gruppen.

Søknad om kompensasjon for moms på varer og tjenester

Når idrettslaget er inne for å rapportere i KlubbAdmin så bør
det samtidig søkes om kompensasjon for moms på varer og tjenester. Velg egen
arkfane som heter «Momskompensasjon» og følg instruksjonen videre. Under følger
litt kort informasjon om denne ordningen.

Alle idrettslag som i 2015 hadde driftskostnader på under kr 5 millioner skal kun
rapportere ett enkelt tall. Tallet som skal innrapporteres er brutto
driftskostnader 2015 (finanskostnader skal ikke være med) hentet fra
det årsmøtegodkjente regnskapet for 2015. Det skal gjøres fratrekk for evt.
investeringer og avskrivninger i bygg, anlegg og annen fast eiendom som er
kostnadsført i 2015, samt evt. bokførte kostnader som man vil søke om
merverdiavgiftskompensasjon for i ordningen om merverdiavgiftskompensasjon for
idrettsanlegg. Du finner en egen link i KlubbAdmin til der en kan rapportere det ene tallet. Du finner mer
info om selve ordninger her.

Alle idrettslag som i 2015 hadde brutto driftskostnader over kr 5 millioner må fylle
ut et eget søknadsskjema, samt innhente revisorbekreftelse. Disse må gjøre
dette på eget skjema som en finner her. En finner info om dette også i KlubbAdmin.

Frist for søknad om kompensasjon for moms på varer og
tjenester er 15. august 2016, men NIF anbefaler at idrettslaget gjør dette allerede nå.

I tillegg kan de aller fleste av idrettslagene nå også oppdatere opplysningene/melde nytt
styre eller sende melding om nyregistrering til Brønnøysundregistrene etter 12. april
gjennom Klubbadmin, se mer informasjon her.

Medlemstall

Når det gjelder medlemstallet så er dette de som er medlemmer
pr. 31.12.15 og har betalt medlemskontingent til idrettslaget som skal rapporteres.

*Aktive medlemmer

Alle medlemmer som regelmessig deltar i organisert aktivitet
i regi av idrettslaget, eller representerer idrettslaget i idrettskonkurranser
eller lignende, skal regnes som «aktivt medlem» med tilhørighet i en konkret
gruppe/gren. Med «deltagelse» menes både å selv utøve idretten gjennom trening
eller konkurranser, og å tilrettelegge for at andre skal kunne drive aktivitet
i idrettslaget. Dette omfatter blant annet trenere, lagledere og andre oppgaver
som bidrar til gjennomføringen av trening, konkurranser og annen aktivitet i
idrettslaget. Personer som bistår idrettslaget gjennom administrative oppgaver,
drift og vedlikehold av anlegg mm. omfattes også.

Både de som trener, konkurrerer, eller på annen måte bidrar
til aktivitet i idrettslaget, skal registreres som aktive innen den eller de
idretter eller grener deres aktivitet er knyttet til. Medlemmer som på eget
initiativ transporterer familiemedlemmer til og fra trening eller
idrettsarrangementer anses ikke som aktivt medlem.

mvh
Norges Idrettsforbund